تحلیل قاضی زاده از آیه حجاب
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۰۷۰۷
یکی دیگر از سلسه نشست های «چالش های فقهی مسأله حجاب» با عنوان «دلالت های قرآنی بر مسأله حجاب» توسط مؤسسه مفتاح کرامت به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده در این نشست گفت: در قرآن کریم آیات متعددی درباره حفظ حجاب و ستر و حجاب در عرصه های خاص بیان شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تأکید کرد: در فهم آیات قرآن کریم ما نیازمند فهم بستر و زمینه نزول و اصولا فرهنگ حاکم و به تعبیری عادت های حاکم بر زمانه هستیم. اما باید به این نکته توجه کنیم که دوران مکه و دوران مدینه و مخاطبان مؤمن و مسلمانی که چند سالی در محضر پیامبر(ص) بوده اند با مخاطبان مشرک یا کسانی که تازه اسلام آورده بودند نمی توانند ضرورتا یکسان باشند؛ و این 2 سوره آن طوری که در اسباب نزول ذکر شده، یکی در اوایل دوران مدینه و یکی هم در اواسط آن نازل شده است.
وی افزود: ترتیب نزول سوره مبارکه احزاب ظاهرا 90 و سوره مبارکه نور 103 است. اگر سوره مبارکه بقره را سوره اول مدینه بدانیم، سوره احزاب سوره چهارم مدنی می شود و سوره نور هم مقداری با فاصله بیشتری است. لذا این نکته را عرض کردم که در ترجمه و تفسیر آیه شریف به اشتباه نیفتیم.
قاضی زاده تصریح کرد: در این جلسه من فقط به آیه 31 سوره نور می پردازم. بخش اول این آیه «به زنان مؤمن بگو که چشم های خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند و دامن خویش را حفظ کنند». از این به بعد 2 جمله هست که به عنوان دلالت های صریح و قابل توجه حجاب مورد تأمل و بررسی قرار دهیم. یعنی در ادامه می فرماید «زینت خود را جز مقداری که نمایان است آشکار ننمایند و روسری های خود را بر سینه های خود افکنند».
وی یادآور شد: روشن هست که به ظاهر وقتی که به این آیه نگاه می کنیم، این آیه از واژگانی استفاده کرده که دالّ بر وجوب است. در مورد اولی صیغه مضارع در معنای امر است و در دومی هم که به صراحت امر است. خطاب هم به زنان مؤمن است. پس زنان مؤمن باید به این دو حکم توجه کنند. یکی اینکه زینت هایشان را ظاهر نکنند، مگر آن چیزی که به طور معمول ظاهر هست. دوم هم اینکه باید روسری های خود را بر سینه بگذارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در خصوص سبب نزول این آیه اظهار داشت: چیزی که در روایات ما ذکر شده که از «کافی» شروع می شود و تا کتاب های دیگری، این روایت از امام باقر(ع) آمده که جوانی از انصار در مدینه با زنی مواجه شد. زنان آن موقع روسری های خودشان را پشت گوش هایشان می بستند. این زن از مقابل جوان رد شد و جوان نگاهش را ادامه داد و در حالی که راه می رفت دیگر صورتش به سمت پشت سر بود؛ به سمت آن زن. ایشان به پشت سر نگاه می کرد؛ استخوانی در دیوار بود و صورتش را شکافت. خون جاری شد و به سینه اش ریخت و پیش پیامبر(ص) آمد. عرضه داشت که یا رسول الله(ص) چنین چیزی برای من اتفاق افتاده و بعد ظاهرا آیات 30 و 31 سوره نور نازل شد.
وی ادامه داد: البته در نقل کافی آمده که آیه 30 نازل شد اما ظاهرا این 2 آیه هم نزول بوده اند و بعضی ها، مثل مفسر «مغتنیات الدرر» استناد نزول را به بخش دوم گفته است. البته در بخش اول هم تقریبا روشن هست و اشاره ای می کند که زن ها در مدینه روسری هایشان را به پشت می بستند؛ لذا این 2 آیه آمد و این دو سه دستور را بیان کرد.
قاضی زاده در خصوص معنای «زینت» در این آیه نیز گفت: چون اضافه به خود این افراد شده، بعضی ها این طور معنا کرده اند که این زینت یعنی بدن زیبای زن و بعضی ها گفته اند مراد از این زینت زیبایی های بدن زن نیست؛ بلکه مراد از زینت آن طوری که مثلا در مجمع البیان آمده، این است که زینت به معنای مواضع زینت است. یعنی جایی که گردنبند و گوشواره را آویزان می کنند یا مثلا جایی که خلخال و دستبند را آویزان می کنند. پس یعنی زنان گردن، مچ پا و مچ دست را آشکار نکنند.
وی افزود: بعضی ها می گفتند زینت یعنی چیزی که آویزان می کنند؛ یعنی دستبند، گردنبند و گوشواره. روشن هست که مثلا اگر کسی به طلافروشی می رود و می خواهد گردنبندش را بفروشد، نگاه کردن طلافروش به گردنبندی که روی ویترین است که اشکالی ندارد. پس مراد آیه شریفه این است که آشکار کردن گردنبند یا گوشواره در حالی که آویزان و نصب به بدن زن است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: متأسفانه بعضی ها معنای اول را گرفته اند که مراد از زینت یعنی اعضای بدن زن و این معنا را اولا معنای مختار خودشان اعلام کرده اند و بعد نسبت به بدن زن گفته اند که بدن زن دو قسمت است، قسمت هایی مثل صورت و دست به طور متعارف آشکار هست و قسمت هایی هم نامتعارف است. لذا گفته اند مراد این آیه شریفه این است که بخش های نامتعارف را آشکار نکنید و بخش های نامتعارف استثنا شده است.
وی تأکید کرد: اینکه ما بگوییم مراد از زینت نفس بدن هست، خلاف متعارف استعمال زینت در قرآن کریم است. درست هست که در بعضی جاها بحث تبرج هم مطرح شده و تبرج هم یک نوع حرکت همراه با آرایش است، ولی اصولا زینت یک امر خارج از بدن است. خصوصا با امر بعدی که مسأله روسری را مطرح کرده، روشن هست که آیه شریفه نمی تواند دلالت کند که اشکالی ندارد پا یا موی سر ظاهر باشد.
قاضی زاده ادامه داد: ما این نظر را نمی پذیریم و مراد از زینت در آیه شریفه غیر از این معنای اول، که معنای غیر ظاهری هست، دو معنای دیگر است. یکی محل زینت است. چون آشکار کردن خود زینت مانعی ندارد و اگر ممنوعیتی باشد برای محل آن است. دیگر اینکه محلش نیست؛ خود این زیور آلات است وقتی که به بدن نصب شده اند. همان طوری که بعضی از مفسرین گفته اند، نتیجه این دو یکی است.
وی با اشاره به اینکه بخش دوم آیه که دلالت صریح تری دارد در مورد روسری است، گفت: «خِمار» به معنای روسری است؛ چیزی که بر سر می بندند. این آیه شریفه می گوید باید روسری هایشان را بر سینه هایشان بیندازند. این تعبیر که در ترجمه های فارسی هم ذکر شده و این طور گفته اند که باید روسری های خود را بر گردن خویش اندازند.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: علت این است که همان طوری که در آن روایت هم بود و در جاهای مختلف نقل شده، رسم افراد در صدر اسلام این بود که روسری ها را در پشت می بستند. به قول مرحوم استاد شهید مطهری در ذیل این آیه شریفه، زنان عرب معمولا پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود و دور گردن و سینه را نمی پوشاندند. روسری هایی هم که روی سر می انداختند از پشت سر می آویختند. قهرا گوش ها و بناگوش ها و گوشواره ها و جلوی سینه و گردن نمایان می شد. این آیه دستور می دهد که باید قسمت آویخته همان روسری ها را از دو طرف روی سینه و گریبان بیاندازند تا قسمت های یاد شده پوشیده گردد.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد دلالت این خیلی روشن است، اظهار داشت: ما در جوامع روایی این استعمال را زیاد داریم. مثلا فرض کنید درباره حضرت زهرا(س) و حضورشان در مسجد پس از رحلت پیامبر(ص) این تعبیر را داریم که حضرت روسری را دور سرشان پیچیدند و بعد هم لباس سرتاسری پوشیدند. من تعجب می کنم بعضی ها در اینجا نکته ای را گفته اند که خیلی جای تعجب دارد و آن هم اینکه احتمالاتی را در معنای خِمار ذکر کرده اند و گفته اند یک معنای خمار پوشاکی است که بر سر می اندازند، دیگری پارچه ای که پوشاندن نیم تنه بالا را انجام می دهد و سوم مراد از خمار پارچه ای برای پوشاندن نیم تنه پایین است.
قاضی زاده یادآور شد: اگر در جوامع روایی ما همین واژه «خِمار» را نگاه محدودی کنیم، که فراوان این واژه استعمال شده، هیچ موقع به معنای لباس بالاپوش یا به معنای شلوار نیامده است. مثلا در کتاب شریف کافی که از کتب اصلی ما هست، یکی از چیزهایی که مطرح شده این است که زن وقتی می خواهد تکفین شود لباس های متعددی به او پوشیده می شود و یکی از آنها خِمار است. دِرع و خِمار همراه با هم آمده؛ پس خِمار نمی تواند به معنای دِرع و لباس باشد.
وی افزود: در بعضی موارد هم شلوار در برابر خِمار مطرح شده است. خیلی روشن هست. فرض کنید در کتاب لغت دست چندم و یا احتمال خیلی ضعیفی هم بیاید که خمار را به غیر از معنای روسری بگیرد، ما استعمال عرفی را چه کار کنیم؟ این همه مفسر، محقق، فقیه و روایات ما آمده اند که خمار را به معنای روسری به کار برده است. گزارش هایی که ذکر شده سبب می شود ما بر خلاف بعضی که خمار را مطلق پوشاک گفته اند، می گوییم خمار مسلما روسری است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: نکته بعدی آیه این است که «جیوبهنَّ» در آیه آمده که جمع «جیب» به معنای سینه است. کسی که آنجا چنین معنایی را گرفته اینجا هم مجبور شده یک نوع کثرت احتمال بدهد و سبب شود که بتواند از دیدگاه قبلی بهره ببرد. گفته اند «جَیب» سه معنا دارد. یکی شکاف حاصل از جدایی طرفین لباس، که آن دوران به شدت رایج بوده است. یعنی فرض کنید خانم هایی که می خواهند لباس بپوشند جلوی لباسشان را ببندند. پس اینکه اول خِمار را یک مفهوم عام و مبهم بگیریم و بعد مجبور شویم جَیب را هم سه معنا بگیریم، خمار همان لباس و جیب هم شکاف جلو است، مثل این است که بگوییم دکمه جلوی پیراهن را ببندید. اما معلوم است که این نوع استفاده ها بر اساس اصول فهم متون عربی و قرآنی نیست. فهم متن باید مبتنی بر مفاهیم عرفی استعمال در زمان نزول باشد و هیچ کدام از این دو مفهوم عرفی نیست.
وی تأکید کرد: همان طوری که عرض کردم در باب خمار باید بگوییم که مراد از خمار روسری است و هرگز به معنای پیراهن و یا شلوار نیست. در روایات متعددی که ما داریم هرگز خمار به چنین معانی استعمال نشده و جیب هم به معنای گریبان است. اگر این طور شد، قاعدتا از فهم معنای لغت و بستر نزول و روایات ابواب مختلف فقهی استفاده می شود که این آیه شریفه به روسری دلالت می کند؛ آن هم روسری که جلوی سینه را بپوشاند و طبعا گردن و گوش ها پیدا نیست.
قاضی زاده گفت: شاید کسی اینجا این نکته را بگوید که صرف بستن روسری به معنای پوشاندن تمام موی جلوی سر نیست و آیه شریفه نسبت به این مسأله ساکت است. درباره این نکته باید ببینیم عرف زمان نزول در بستن روسری ها چگونه بوده که قرآن کریم آن عرف را پذیرفته ولی نسبت به ادامه و پایین روسری مطلبی را اضافه کرده است. اگر کسی بگوید عموما روسری خانم های آن دوره گونه بوده که موهای جلو آنها پیدا بوده، می شود در این حد پذیرفت که این آیه شریفه نسبت به پوشاندن تمام موی سر، به طوری که هیچ موی سری پیدا نباشد، دلالتی ندارد و بر اساس آیات دیگر می توانیم این مسأله را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: از بعضی روایات استفاده می شود که در عرف زمانه چنین چیزی برای زنان متمدن و شهری نبوده و فقط برای زنان بادیه نشین وجود داشته است. لذا در بعضی از نقل ها آمده که زنانی در بادیه و بیابان هستند که موهای خود را بیرون می گذارند و اگر شما به آنها بگویید که موهای خود را داخل کنند، حرف شما را گوش نمی کنند. نسبت به آنها گفته که شما خیلی حساسیتی نداشته باشید و حتی اگر چشمتان به موهای آنها افتاد هم اشکالی ندارد. از این استفاده می شود که آنها خصوصیتی داشته اند.
اخبار مرتبط مهریزی: جا به جایی اصول و فروع نشانه یک جامعه عقب مانده است «چالش های فقهی مسأله حجاب» بررسی می شود انتقادات مدرس حوزه علمیه قم از داعیه داران طب اسلامی گزارش جماران از نشست علمی«چرایی عدم مشروعیت حکومت ها»/ سخنرانی مسیح بروجردی، کاظم قاضی زاده، داود فیرحی و صادق حقیقت امام خمینی (ره) مشروعیت سنتی، کاریزماتیک و قانونی را یکجا داشتمنبع: جماران
کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا آیه حجاب سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی آیه شریفه سوره احزاب قاضی زاده قرآن کریم سوره نور گفته اند روشن هست روسری ها بعضی ها ذکر شده گوش ها بدن زن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۰۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری به معنای واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای امروز شنبه (هشتم اردیبهشت) طی سخنانی در در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد شهید مطهری، ضمن گرامیداشت ایام سالگرد شهادت علامه شهید مطهری و همچنین روز معلم اظهار کرد: شهید مطهری شخصیتی دارای ایدههای نو و مکتب فکری بود و افکارش جهانشمول و مختص و قابلِ استفاده برای همه طبقات و اقشار بود. پدر من نیز که یک کشاورز روستایی بود در محیط زندگی خود با وجود فقدان وسایل ارتباط جمعی، آثار شهید مطهری را تهیه و مطالعه کرده بود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با تبیین و تشریح ابعاد شخصیتی و علمی شهید مطهری، گفت: شهید مطهری به واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود و در برابر مخالفین و کسانی که دارای نقطهنظرات متفاوت بودند با سعهصدر و حُسنخلق رفتار میکرد و سعی داشت همه اَقوال را استماع کند، اما در میدان مباحثه، جدی و قوی و زمانشناس و مخاطبشناس بود.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: شهید مطهری دردِ دین و مردم را داشت و این امر از ناحیه او منحصر به جغرافیای ایران نبود؛ شهید مطهری در مقطعی موضوعِ حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم متجاوز و غاصب صهیونیستی را مطرح کرد که شاید هنوز چنین تفکری در جهان اسلام و در میان آزادیخواهان دنیا نُضج و استحکام نیافته بود.
رئیس عدلیه اظهار کرد: شهید مطهری با تحجر و خرافات و التقاط و انحراف، ستیز داشت و پهلوان میدان مبارزه با متحجرین، التقاطیها و معاندین و مارکسیستها بود و زمانی که دشمنان پی بردند توانایی رویارویی فکری و کلامی با شهید مطهری را ندارند، دست به ترور او زدند. در واقع دشمنان فهمیدند که مطهری علیه مطامع دنیوی آنهاست و خریدنی و قابل نفوذ نیست؛ لذا تنها راه را در ترور این شخصیت والامقام دیدند.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای بیان داشت: امروز باید پاسدار ارزشهایی باشیم که شهید مطهری جان خود را در راه آنها فدا کرد؛ ایشان در برابر انحراف و التقاط و تحجر و خرافات و ترویج ضدارزشها، سینه سپر کرد و مجاهدانه به تبیینگری علیه این مقولات پرداخت؛ ما نیز امروز باید همین مسیر مستقیم را ادامه دهیم و اجازه ندهیم این امور مذموم در جامعه رواج یابند. بیش و پیش از همه، ما کارگزاران نظام در این راستا مسئولیت و وظیفه داریم و باید تدابیری اتخاذ شود که اندیشههای شهید مطهری در کلیه دستگاههای حکومتی، ساری و جاری شود.
رئیس دستگاه قضا افزود: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم ما، مقوله عفاف و حجاب است؛ شهید مطهری شخصیتی است که در این زمینه حرف برای گفتن دارد و نقطهنظراتش در این حوزه بسیار اثرگذار و راهگشاست؛ لذا باید از اندیشه شهید مطهری در این بخش استفاده تمام و کمال شود.
رئیس عدلیه در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: باید توجه داشت که برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی و تبیینی است و صرفاً نمیتوان با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آنها عمل کرد؛ در عین حال باید توجه داشت که رویکرد سلبی هم در محل خودش باید به کار گرفته شود و در مواردی اتخاذ چنین رویکردی نیز لازم است، اما چنانچه از مقولات فرهنگی و تبیینی در قبال برخی مسائل غفلت شود، کار ناقص میماند و این نکتهای است که ما کارگزاران نظام همواره باید مدنظر قرار دهیم.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقطهنظرات فقهی و حقوقی و قضایی شهید مطهری گفت: شهید مطهری در حوزه مقولات فقهی و حقوقی و قضایی نیز دارای تأملات و نقطهنظراتی بودند که متأسفانه کمتر به این مقوله پرداخته شده است و شاید در این زمینه کوتاهی و غفلت از ما و شما اعضای ستاد بزرگداشت شهید مطهری بوده است؛ علیایحال ما آمادگی داریم که نمایندهای را برای عضویت در این ستاد معرفی کنیم و هر چه بیشتر از آراء و اندیشههای شهید مطهری برای پیشبرد امور خود وام بگیریم.
قاضیالقضات در ادامه این نشست با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از جانب «علی مطهری» مبنی بر بکارگیری مجازات «تشهیر» در قبال مرتکبان جرائم خشن، گفت: در ابتدا باید تاکید کنم که قوه قضائیه و شخصِ من با شفافیت و برگزاری دادگاههای علنی (به استثنای مواردی که قانون اساسی منع کرده است) کاملاً موافق هستیم.
اژهای گفت: مجدانه معتقدیم که باید برخورد بازدارندهای را در قبال متعرضین به جان و مال و عِرض مردم و بیتالمال صورت داد؛ اگر چه بر انجام اقدامات و برنامههای آموزشی و بازاجتماعی کردن مجرمین و محکومین تاکید داریم، اما بر این مقوله نیز اصرار داریم که نمیتوان امنیت و آرامش مردم را رها کرد و اجازه داد هر کس دست به هر کاری بزند.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از اقدامات بازدارنده در قبال مجرمین، معرفی و شناساندن آنها به جامعه به عنوان یک مجرم است؛ در اثر این اقدام، نوعی بازدارندگی در خودِ فردِ مجرم ایجاد میشود تا به سمت جرم و جنایت نرود و حتی خانواده او نیز به کمک جامعه و دستگاههای مسئول میآید. در عین حال باید توجه داشت که همه قوا و دستگاههای حکومتی از جمله قوه قضائیه باید ملتزم به قانون باشند و در حال حاضر قانون به ما اجازه این امر را نداده است. البته برخی اشخاص میگویند اگر به مجلس برویم، این موارد را به قانون تبدیل میکنیم؛ ما در قوه قضائیه از این امر استقبال میکنیم و حتی پیشنهاداتی را در برخی از این موضوعات داشتیم و داریم. علیایحال تاکید میکنم که هر موردی که به قانون تبدیل شد قوه قضائیه ملتزم به انجام آن است.
رئیس دستگاه قضا افزود: نمیخواهم بگویم همه موارد، اما برخی موارد که برای جامعه مضر هستند را تاکید داریم که مرتکبین آنها در زندان بمانند و به تناسب جرمشان و وفق قانون، مجازات سنگینتر شوند. البته افرادی نیز ممکن است فریب خورده باشند و اظهار ندامت کنند و حتی اگر به زندان بروند و یا در زندان بمانند نیز تبعات بدتری متوجه آنها باشد، تاکید ما در اینگونه موارد اِعمال ارفاقات قانونی است؛ اما تاکید مؤکد داریم عناصر اصلی که برای جامعه مضر هستند نباید مشمول ارفاق شوند.
رئیس عدلیه با اشاره به مقوله سرعت در مجازات مجرمین بویژه مرتکبین جرائم خشن نیز گفت: ما صددرصد معتقد به لحاظ سرعت در مجازات مجرمین بویژه مرتکبین جرائم خشن هستیم؛ البته در مواردی برای اجرای این مهم، با محدودیتهایی به جهت نیرو و حتی زمانبندیهای قانونی مواجهایم. باید تاکید کنم که در سندِ روزآمدشدهی تحول قضایی نیز برای برخی از این امور پیشبینیهایی شده است و سندِ مزبور این انعطاف و قابلیّت را برای اصلاح و تکمیل شدن نیز دارد، لذا بار دیگر از همه نقادان و صاحبنظران دعوت میکنیم که با مطالعه این سند، نقطهنظرات خود را در قبال آن ارائه کنند.
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، ۱۲ نفر از مسئولان و دستاندرکاران ستاد بزرگداشت شهید مطهری، به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.
«علی مطهری» مسئول ستاد بزرگداشت شهید مطهری، ضمن ارائه گزارشی از سابقه فعالیت این ستاد طی دهههای گذشته، برخی از برنامههای پیشبینی شده برای سالروز شهادت شهید مطهری در سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
وی با اشاره به تعبیرات به کار رفته از سوی امام راحل و مقام معظم رهبری درباره شهید مطهری، اظهار کرد: استفاده از توصیفات و تعبیرات عمیق و شیوا توسط بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب در خصوص شهید مطهری، صرفاً ناشی از علایق قلبی این دو شخصیت بزرگوار نسبت به شهید مطهری نیست بلکه مقصود اصلی از به کارگیری این عبارات و تاکید بر آنها، این است که مبادا افکار و اندیشههای این شهید والامقام به ورطه فراموشی سپرده شود.
مطهری همچنین بر ضرورت اهتمام ویژه رسانهها در امر تبلیغ و ترویج نظرات و اندیشههای شهید مطهری بهویژه در موضوعاتی نظیر «نظام خانواده و نقش زن در اسلام» تاکید کرد.
وی در ادامه بیان کرد: ستاد بزرگداشت شهید مطهری شامل ۲۵ سازمان و نهاد است و پیشنهاد ما این است که قوه قضائیه نیز در این ستاد، دارای نماینده باشد.
مطهری در بخش دیگری از صحبتهای خود، به بیان نکاتی در رابطه با اصل بکارگیری مجازات تشهیر در قبال مرتکبین جرایم خشن و همچنین تسریع در رسیدگی به پروندههای مخلان امنیت پرداخت.
«جعفرپور» دبیر ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز در این جلسه به ذکر برنامههای پیشبینی شده از سوی وزارت علوم در سالروز شهادت شهید مطهری پرداخت و گفت: برگزاری کرسیهای آزاداندیشی با حضور دانشجویان و اساتید، برپایی مسابقات کتابخوانی از آثار شهید مطهری به صورت مجازی و حضوری و همچنین دیدار با خانوادههای معظم شهدای دانشگاهی، از جمله برنامههای پیشبینی شده از سوی وزارت علوم در سالروز شهادت شهید مطهری است.
«اشرف» نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز، ضمن بیان برنامههای مختلف این دانشگاه در سراسر کشور به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت شهید مطهری، از تجلیل از مقام شامخ اساتید در بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی به مناسبت روز معلم خبر داد.
«زینالی» نماینده جهاد دانشگاهی در ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز با اشاره به برنامههای پیش بینی شده از سوی جهاد دانشگاهی به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت شهید مطهری، از برگزاری همایشی با حضور چهرههای بینالمللی پیرامون اندیشههای شهید مطهری درخصوص فلسطین خبر داد و گفت: این همایش قرار است طی روزهای آتی به صورت وبیناری و به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شود.
«شایانفر» معاون عقیدتی سیاسی سازمان بسیج مستضعفین نیز با بیان اینکه برنامههای سازمان بسیج مستضعفین در هفته عقیدتی سیاسی و مقام معلم سال جاری، از روز شنبه هشتم اردیبهشت تا روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در سه سطح اجرایی، عملیاتی و راهبردی پیشبینی شده است، گفت: رویکرد بسیج در پیادهسازی برنامههای گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی، «جهاد تبیین»، «جهاد خدمت» و «جهاد امیدآفرینی و نشاط در جامعه» است؛ همچنین با عنایت به شخصیت جامع الاطراف شهید مطهری، شعار «بسیج، تعالی معرفتی، نشاط معنوی» را برای هفته عقیدتی سیاسی در نظر گرفتهایم.
وی با بیان اینکه قریب به ۴۰ هزار پایگاه مقاومت، شش هزار حوزه مقاومت، ۶۰۰ ناحیه و سپاههای شهرستانی و همچنین کلیه سپاههای استانی، برنامههای گستردهای را به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری پیشبینی کردهاند که این برنامهها از امروز در سراسر کشور آغاز خواهند شد، گفت: حضور مردمی و اجرای چندین ویژه برنامه در محل زادگاه، محل شهادت و جوار مزار شهید مطهری، از جمله رویدادهایی است که طی هفته جاری شاهد آنها خواهیم بود.
«صادقی» نماینده وزارت کشور در ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز در این جلسه با اشاره به نظرات و دیدگاههای شهید مطهری در باب آسیبهای اجتماعی، به ذکر برخی نکات در رابطه با تعامل وزارت کشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در موضوع کاهش آسیبهای اجتماعی پرداخت.
«شبرنگ» نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز از فعالیتهای صورت گرفته در خانه موزه شهید مطهری گزارشی را ارائه کرد.
حجتالاسلام «رنجبر شیرازی» نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز در این جلسه، ضمن بیان خاطراتی از جلسات سخنرانی شهید مطهری در حسینیه ارشاد، گفت: نمایندگیهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۶۰ کشور جهان، برنامههای ویژهای را به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری پیشبینی کردهاند؛ همچنین ما در انتشارات بینالمللی الهدی، چندین کتاب شهید مطهری را به زبانهای مختلف دنیا ترجمه و به کشورهای مختلف عرضه کردهایم.
«متینپور» نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز بیان داشت: امروز در بنیاد شهید نگاه ما این است که مراسم گرامیداشت شهید مطهری به یک آیین ثابت اندیشهورزی تبدیل شود.
حجتالاسلام «احدی» نماینده وزارت ورزش و جوانان در ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز با اشاره به برخی برنامههای پیشبینی شده از سوی این وزارتخانه به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری، از آغاز دوره «تربیت مربی فرهنگی» طی هفته جاری و همچنین دوره «اخلاق حرفهای» ویژه ملیپوشان رشتههای مختلف ورزشی خبر داد و گفت: بخشی از مطالبی که قرار است در این دورهها به حاضرین ارائه شود، برگرفته از اندیشههای استاد مطهری خواهد بود.
«کاظمی» نماینده سازمان صداوسیما در ستاد بزرگداشت شهید مطهری نیز در این جلسه، از راهاندازی پویش «معلم خوب» در رسانه ملی و پخش دو مستند با موضوع شهید مطهری از شبکههای مختلف سیما طی روزهای آتی خبر داد.
«مطهر پارسا» نماینده بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری نیز در این جلسه، به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته توسط این بنیاد در طول سال گذشته پرداخت و گفت: برگزاری جلسات مستمر نقد و نظر پیرامون آثار و اندیشههای شهید مطهری، یکی از رویههای ثابت بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری در طول سال است.
وی همچنین خواستار استفاده حداکثری متولیان امر از اندیشههای شهید مطهری در باب اقناع افکار عمومی پیرامون مقوله عفاف و حجاب شد.
انتهای پیام/