بررسی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن کریم
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۵۲۹۲
ژیلا مرادپور، استاد دانشگاههای استان کردستان در گفتوگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: با بررسی آیات قرآن در مورد حجاب و عفاف میبینیم که قرآن در سه بُعد عفت را مطرح کرده است.
وی با اشاره به اینکه عفت پوششی، عفت گویشی یا گفتاری، عفت منشی یا رفتاری سه بُعد عفتی از دیدگاه قرآن کریم است، افزود: سه آیه قرآن به صورت صریح در مورد عفت پوششی بیان شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرادپور بیان کرد: خداوند متعال در آیه 30 و 31 نور که میفرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ؛ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه تر است زيرا خدا به آنچه مى كنند آگاه است. وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مىدارند معلوم گردد، اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد» به طور صریح به موضوع پوشش اشاره کرده است.
وی عنوان کرد: خداوند خطاب به زنان و مردان مومن سفارش میکند که نگاه های خود را کنترل کنید لذا خداوند در مرحله اول به نگاه اشاره دارد و بعد از آن به زینت زنان که باید آن را بپوشانند.
استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه خداوند متعال در این آیه نوع پوشش را برای زنان تعریف کرده است، بیان کرد: خمار در فرهنگ لغت عربی به پوشاندن سر زنان معنا شده و این همان روسری است. جُيُوبِهِنَّ نیز بدان معناست که جیوب جمع جیب به معنای گردن بوده یعنی باید با روسریهایتان سرتا گردن خود را بپوشانید.
وی یا اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه 59 سوره احزاب بار دیگر زنان را به صورت عام و خاص مورد خطاب قرار داده و در مورد پوشش آنها تأکید کرده است و بیان کرد: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است».
مرادپور ادامه داد: جلابیب جمع کلمه جویلبا بوده و معنی آن چیزی مابین چادر و روسری است و این همان مقعنه ای است که در برخی کشورهای عربی زنان خود را با آن میپوشانند و برخی از حجاج نیز در سفر آن را میپوشند.
وی افزود: با مراجعه به تاریخ عرب به این امر میرسیم که زنان قبل از اسلام هم خمار و هم جولباب داشتهاند و این نشان دهنده آن است که حجاب در اصل حکم تاسیسی اسلام نبوده بلکه حکم امضایی اسلام است و اسلام بر آن مهر تأیید گذاشته است..
این استاد دانشگاه عنوان کرد: گروهی از مورخان وجود حجاب را قبل از مسیحیت برآورد میکنند چراکه بین گروهی از یهودیان حجاب خیلی محکم بوده و حجاب بین مسیحیها خیلی سختگیرتر از دوران ما بوده است.
وی افزود: چرا قرآن در این آیه به نزدیک تر کردن جلابیب تأکید دارد؟ این امر همان فاسفه اصلی حجاب است تا مردان بیمار شما را بشناسند و بدانند که شما عفیف و پاکدامن و مقید هستید و از شما دور شوند.
مرادپور با اشاره به آیه 60 سوره نور بیان کرد: خداوند متعال در این آیه به زنان پیر را مورد خطاب قرار میدهد و بیان میکند، این زنان نیاز نیست که مانند جوانان حجاب داشته باشند به شرط اینکه با استفاده از زیورآلات خود را نیاراسته باشند که در این صورت باید خود را بپوشانند اما اگر این زنان پیر عفت پیشه کنند، برای فرد بهتر است.
وی در پایان یادآور شد: براساس این آیات سه ضابطه را برای پوشش زنان قرار میدهیم اینکه لباس زنان نباید بدننما باشد، نباید نازک باشد و ضابطه سوم این است که حدیث داریم که کل بدن زن عورت است به جز صورت و دو دست پس باید تمام بدن خود را از چشم نامحرم بپوشاند.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم پرهیز از مجادلههای بیهوده در سطح جامعه
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم موسوی در خطبههای این هفته نماز جمعه آوج با بیان اینکه اسلام و ایمان هر دو به هم گره خوردهاند اظهار کرد: یقین داشتن به انجام اعمال، قرائت قرآن کریم در دو بعد لغوی و معنایی و همچنین عمل به تکالیف الهی میتواند ایمان ما را تقویت کند.
وی با بیان اینکه عمل به احکام الهی موجب افزایش ایمان است افزود: با خواندن آیات قرآن کریم اعتقاد ما در راه رسیدن به تعالی معنوی راسختر میشود در همین راستا پیرامون فرمایشات قرآن کریم نیازمند گفتگوی احسن بوده و از مجادلههای بیهوده در سطح جامعه باید بپرهیزیم.
امام جمعه آوج خاطر نشان کرد: در همه دورانها تخلف بوده و بدترین حالت این است که تخلفات فرهنگ شود در همین راستا باید گفت در حکومت اسلامی باید برخوردهای قاطع و جدی با متخلف صورت گیرد.
وی مأموریت نبی مکرم اسلام را هدایت جامع بشری دانست و گفت: معرفت داشتن در انجام اعمال موضوع مهم و ضروری است زیرا موجب تقویت ایمان میشود.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به فرارسیدن سالروز شهید مطهری این شهید را یک عارف زمان شناس و با بصیرت دانست و تصریح کرد: وقتی میگوئیم معلمی شغل انبیا بوده بدین معنا است که رسالت انبیا نجات بشریت از تاریکی به نور بوده و معلمان نیز در تربیت دانش آموزان و دانشجویان نقش مهمی را ایفا میکنند.
وی در بخش دیگری از خطبههای نماز جمعه با بیان اینکه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی تمام نشدنی است اظهار کرد: سکوت نهادهای بین المللی نشان از این دارد که به وظایف خود عمل نمیکنند و چهره دیگری حوادث فلسطین این بوده است که شکستهای رژیم صهیونیستی روز به روز آشکارتر شده است.
امام جمعه آوج پاسخ قاطع ملت ایران به جنایتهای رژیم غاصب صهیونیستی را مهم دانست و گفت: مقاومت ملت مظلوم فلسطین قابل تحسین بوده و وعده صادق جمهوری اسلامی نشان داد گنبد آهنین اسرائیل کارایی ندارد.
حجت الاسلام سید ابراهیم موسوی اجرای طرح نور نیروی انتظامی را صحیح دانست و گفت: همه نهادها و آحاد مردم باید در راستای ناهنجاریهای اجتماعی واکنش نشان دهند تا اینکه معضلات فرهنگی و بی حجابی در جامعه کمتر شود.
کد خبر 6089215