شکست طرحهای عفاف و حجاب زنانه؛ وقتی یک آیه قرآن را رها و بر آیه بعدی تمرکز میکنیم
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۹۱۴۸۳
به گزارش ایکنا؛ چهل سالگی یعنی سن بلوغ؛ یعنی باید نشست و به دقت عملکرد چهل ساله را در همه مسائل بررسی کرد و دید کجاها نقص داشتهایم، چه بخشها و عملکردهایی باید تصحیح شود و چه عملکردهایی بر اساس اقتضائات زمان و مکان باید بازتعریف و اصلاح شود، قدر مسلم حجاب جزو این مسائل است.
اسلام دین منطق و شیعه، مذهب هوشمندی مداوم و تعریف و بازتعریف، برنامهریزی و اصلاح است، فقه پویای شیعه یعنی سکونی وجود ندارد باید همیشه آماده بود مبانی اسلام را همچنان که ائمه(ع) فرمودهاند بر اساس اقتضائات زمان و مکان و با استفاده از علم روز در جامعه جاری کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نگاهی به اشتباهاتمان در حوزه عفاف و حجاب
نگاهی به سطح جامعه و شنیدن سخن مردم از زبان خود مردم نه از زبان هر کسی که مدعی است زبان گویای مردم است و نشان میدهد که مسئله حجاب همان مسئلهای که شهید مطهری به خوبی در کتاب خود تبیین کرده بود را نتوانستهایم به درستی نهادینه کنیم. همین مسئله است که موجب شده اکنون موضوع حجاب بانوان از مهمترین و چالش برانگیزترین موضوعات جامعه ما محسوب شود به نحوی که سیاسیون، مذهبیون، مسئولان قضائی، مسئولان انتظامی، دانشگاهیان، مسئولان تربیتی و در یک کلام همه خود را متخصص این موضوع دانسته و به آسیب شناسی و بیان راهکارهای مختلف برای آن بپردازند. راهکارهایی که طیفی از شدت برخورد و مجازات گرفته تا اجازه انتخاب آزاد را در بر می گیرد.
کل پارادایم کشور حجاب و عفاف را بر دوش زنان سوار کرده است
اما در این میان یک مسئله مهم قرآنی فراموش شده و افسوس که بخش اعظمی از افرادی که خود را صاحب نظر مسئله حجاب میدانند هیچ توجهی به اصل مهم قرآنی این مسئله ندارند. واقعیت این است که بر اساس آیات قرآن کریم برنامه ریزی و هدایت فرهنگی در خصوص حجاب باید از درونی کردن عفاف مردان آغاز شود و این یک اشتباه بزرگ بوده که کل پارادایم کشور حجاب و عفاف را بر دوش زنان سوار کرده است.
خداوند می فرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ؛ به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم] فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزهتر است، قطعاً خدا به کارهایی که انجام میدهند، آگاه است. (آیه 30 سوره نور).
آیا دلیل شکست برنامه های فرهنگی حجاب و عفاف زنان عدم نقش دهی به مردان در این حوزه نیست؟
حال یک سؤال مهم مطرح است: چرا هیچ برنامه فرهنگی برای اجرای آیه 30 سوره نور در مساجد، مدارس پسرانه، برنامههای تربیتی هیئتهای مذهبی که تعداد زیادی از پسران جوان کشورمان در آنها حضور ندارند و ... وجود ندارد؟ آیا دلیل عمده شکست برنامههای تربیتی در خصوص حجاب و عفاف این نیست که در این مسئله مهم فقط زنان دیده و مسئول شمرده شدهاند و برای مردان هیچگاه در این زمینه نقش و مسئولیتی تعریف نشده است. در حالی که مسئولیت اصلی متعلق به مردان است.
علاقه به جلوهگری و زیبایی جزئی از ذات زنانه است و علاقه به دیدن این جلوهگری و زیبایی جزئی از ذات مردان است و این خصلتها بر اساس آنچه اسلام فرموده است برای ایجاد و بقای خانواده در وجود این دو به ودیعه گذاشته شده است اما آیا اگر از سوی مردان مطالبهای برای جلوه گری زیبایی زنان در ملاء عام وجود نداشته باشد و رشد و برجستگی کمال زنان به جای جمالشان مطالبهگری شود، زنان گوهر ارزشمند وجودی خود را به بازار میبرند؟
البته معدود افرادی در خصوص غیرت مردان سخن گفتهاند ولی تنها برداشتها از غیرت مردانه برخوردهای شدید و همراه با ضرب و شتم مردان علیه خواهران و همسرانشان بوده که به حجاب توجه نکردهاند. یعنی در زمینه غیرت مردان به حدی خلاء مفهومی و گفت و گویی وجود دارد که تصور عمومی این است مردی که غیرت دارد نمیگذارد زنش از خانه بیرون برود و یا همسرش را مجبور می کند تمام بدن و حتی صورت و دستهایش را بپوشاند!
یعنی ما حتی غیرت مردانه به معنی محبت عمیق مرد به مادر، خواهر، همسر و دختر را تعریف نکردهایم. غیرتی که بر مبنای آن مرد نگاههای آلوده هم جنسهای خود را به خوبی برای محارم خود تبیین میکند و به آنها توصیه میکند که اگر میخواهید از این نگاه ها در امان باشید عفیف باشید.
اکنون وضعیت جامعه به نحوی شده است که مردان مفهوم غیرت را به نحوی متفاوت بازتعریف کردهاند و جلوه گری همسران و دخترانشان را در فضای مجازی و حقیقی مایه مباهات و فخر خود میدانند و آن را تشویق و به شدت برای آن هزینه میکنند و این غفلت بزرگ برنامههای مذهبی و فرهنگی ما در حوزه عفاف و حجاب بوده است.
کلام به حدی واضح است که نیاز به طولانی کردن مطلب نیست. برخورد امام علی علیه السلام با مسئله بیعفتی در جامعه بسیار خواندنی است: ایشان میفرمایند: «به من خبر رسیده که زنانتان در بازار تنه شان به تنه مردان بیایمان و لاابالی میخورد آیا غیرت ندارید؟! کسی که غیرت ندارد خیری در او نیست.کنزالعمال، ج3، ص780، ح8735). به این مطلب توجه کنید، حضرت علی(ع) با آن هم قدرت و صلابت و شجاعت آیا نمیتوانست برای خانم ها گشت ارشاد بگذارد؟ چرا در این رخ داد خانم ها را به مسجد دعوت نکرده و مورد سرزنش قرار نداده است؟ چرا مردان را خطاب و مسئله غیرت را به آنها یادآوری کرده است؟
و یک هشدار خداوند در قرآن قوم یهود را به این دلیل که از آیاتی که خداوند بر آنها نازل کرد آیاتی را که میخواستند برگزیده و بقیه را رها کردند مورد سرزنش قرار داده است(آیه 91 سوره انعام) . مراقب باشیم؛ این هم نوعی تحریف است اینکه تمام مسئولیت عفاف وحجاب را بر گردن زنان بگذاریم یعنی فقط به آیه 31 سوره نور توجه کردهایم قبل از اینکه پیش زمینه اجرای آن یعنی آیه 30 این سوره را مورد توجه قرار دهیم.
خداوند اول به مردان و سپس به زنان دستور عفاف داده است و خطاب به زنان فرموده «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ و به زنان باایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را [مانند لباس های زیبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقداری که [طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعه های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده اند. و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت هایشان پنهان می دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید». (آیه 31 سوره نور).
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی حجاب مردان عفاف مردان آیه 30 و 31 سوره نور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۱۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هدف از تحمیل بیحجابی به جامعه چیست؟
بدون شک در عصر ما که افراد غرب زده، بیحجابی را جزئی از آزادی زنان میدانند، سخن گفتن از حجاب برای این دسته افراد، ناخوشایند و گاهی افسانهای است متعلق به زمانهای گذشته.
این گروه از افراد که توسط بیگانگان و دشمنان داخلی وخارجی حمایت میشوند، مدام دررسانههای مجازی در اذهان عمومی چنان وانمود میکنند که حجاب، حکم قرآن نیست ودرهیچ جای این کتاب، الزام و اجباری به رعایت حجاب نشده است، اما فلسفه حجاب از کجا آمده و چرا حاکم جامعه اسلامی، حجاب را لازمالاجرا و واجب اطاعت میداند وحتی در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، نظر قاطع ایشان مبنی بر شرعی و قانونی بودن حجاب است و باید توسط همه افراد، چه کسانی که به شرع معتقدند و چه آنهایی که اعتقادی ندارند، رعایت شود و قابل صرف نظر کردن نیست؟ شیخ مهدی عسکرآبادی، کارشناس معارف و استاد حوزه علمیه و خادم تشکلهای مردمی قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر امام خامنهای به تمام ابهامات ما پاسخ میدهد و میگوید: تمام احکامی که ما در جامعه اسلامی به آن عمل میکنیم بر مبنای قرآن کریم وروایات اهل بیت (ع) است. قرآن، این احکام را تدبیر و ابلاغ کرده وحاکم جامعه اسلامی در هرعصر و زمانی فقط موظف به حفظ و اجرای آن است و هیچ حکمی، مصلحتی عمل نمیشود. اسلام، حکم قطعی برای رعایت حجاب درمحیط اجتماعی صادرکرده و این موارد را باید حاکم جامعه اسلامی الزام و اجرا کند.
حاکم شرع جامعه اسلامی ما نیز در تلاش است که بتواند احکام را بهخوبی اجرا کند و مسئولیت ضمانت اجرایی حجاب که یکی از مسلمات دین مبین اسلام بوده و در مرحله اول برای حفظ حریم زنان و در مرحله دوم برای حفظ جامعهای اجتماعی اعم از زن و مرد است با حکومت اسلامی گذاشته شده است.
آیات حجاب کدامند؟
وی به آیات متعددی که در قرآن کریم به حجاب و مصادیق این پوشش اشاره کرده، میگوید: قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب بهصراحت، جلباب (روسری بلند و چادر) را مطرح میکند و در آیات۳۰و۳۱سوره مبارکه نور به بحث رعایت نگاه، حجاب و مصادیق پوشش در برابر محارم و نامحرمان اشاره میکند. سوره احزاب یکی از پربارترین سورههای قرآن است که در آیه ۵۹ در مورد حجاب سخن میگوید و همه زنان باایمان را به رعایت این دستور اسلامی توصیه میکند. در این آیه آمده است: «ای پیامبر، به همسران، دخترانت و زنان مومنین بگو: جلبابها را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این است که شناخته شوند و مورد آزار قرارنگیرند.» این آیه به برخی زنان باپوشش نامناسب هم که در عین داشتن حجاب، آن چنان بیپروا هستند که قسمتهایی از بدنشان نمایان و همین سبب جلب توجه افراد بیمار و نگاههای آلوده میشود نیز اشاره دارد.
سوره مبارکه نور، سوره دیگری است که به پاکدامنی، عفت و مبارزه بانگاههای آلوده اشاره دارد. درآیاتی ازاین سوره، مسأله نهی از چشمچرانی مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده، چراکه تا چشم چرانی و بیحجابی ریشه کن نشود، آلودگیها برطرف نخواهد شد. در آیه ۳۱نور آمده است: به زنان با ایمان بگو، چشمان خود را فروگیرند و دامان خود را حفظ کنند. آنها نباید زینت خود را آشکارسازند، جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است و روسریهای خود را برسینه خود افکنند تا گردن و سینه آنها پوشانده شود و در ادامه این آیه به مصادیق پوشش دربرابر محارم و نامحرمان به تفکیک اشاره میکند و در آخر بیان میکند زنان هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان به گوش مردان بیگانه نرسد و سرانجام با دعوت عمومی همه مومنان به توبه و بازگشت به سوی خدا این آیه را پایان داده است؛ بنابراین با مروری در آیات قرآنی، متوجه لزوم رعایت حجاب میشویم و تمام احکامی که تاکنون در مورد حجاب به آن عمل شده بر مبنای قرآن کریم و سخن خداوند بوده است.
انتظار جامعهای رها شده از زنان بدحجاب
دربرگزیده تفسیر نمونه آیت ا... مکارم شیرازی آمده است بدحجابی طبعا پیامدهایی همچون آرایش، عشوهگری وامثال آن رابه همراه داردکه مردان بهخصوص جوانان رادرحالتی قرارمیدهدکه سبب ایجادالتهابات جنسی وهیجانات بیمارگونه عصبی وگاهی سرچشمه بیماریهای درونی میشود. غریزه جنسی نیرومندترین وریشهدارترین غریزه آدمی است که درطول تاریخ سرچشمه حوادث زیادی بوده است. جامعهای که زن را با اندام برهنه و بیحجاب بخواهد، طبیعی است که روز بهروز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزونتر از اودارند وهنگامی که زن ازطریق جاذبه جنسی اش وسیله تبلیغ کالاها، دکور اتاقهای انتظار، مسبب افزایش دنبالکنندگان صفحات مجازی و عاملی برای جلب توجه جهانگردان، سیاحان ومبلغان رسانهای قرارگیرد درچنین جامعهای شخصیت زن تا سرحد یک عروسک یا یک کالای بیارزش سقوط میکند و ارزشهای والای او به کلی به دست فراموشی سپرده میشود و تنها افتخار او جوانی، زیبایی و خودنمایی اش است و تبدیل به وسیلهای میشود برای اشباع هوسهای سرکش یک گروه آلوده فریبکار و انسان نماهای دیو صفت.
چالش حجاب و نقشه شوم دشمن
به گفته عسکر آبادی، حجاب یک مسأله کاملا دینی است و دین اسلام برای سعادت بانوان، آن را واجب کرده که دشمنان با به چالش کشیدن حجاب بانوان کشور ما و همسویی آن با بهانههای اقتصادی و سیاسی، پاکی و قداست زن مسلمان را نشانه گرفتهاند و از هیچ تلاشی هم فروگذار نیستند. به فرمایش مقام معظم رهبری، حجاب درکشور ما به یک چالش تبدیل شده و دشمنان در حال تحمیل بیحجابی هستند که دخالت ومسألهسازی بیگانگان دراین خصوص آشکار وواضح است. دشمن ازبیرون وداخل درحال هنجارشکنی و تلاش برای برداشتن حجاب بانوان ماست که دراین خصوص زنان وبانوان عاقل وفهیم ما باید آگاه باشند و مسئولان بخشهای مختلف در این زمینه به نحو مطلوبی مسئولیت خود رااجرا کنند.
به گفته رهبری، مهمترین هدف دشمن ازتحمیل بیحجابی و بدپوشی، تغییر تدریجی کشور به وضعیت فضاحتبار دوران طاغوت است. عسکرآبادی میگوید: وظیفه اصلی مسئولان این است که همگام بافرهنگ آفرینی وترویج رسانهای وفرهنگی، رعایت حجاب وعفاف راازطریق ادارهها الزامی وبابیحیایی و بیبندوباری، طبق قانون حکومت اسلامی برخورد کنند. علاوه براین، بانوان محجبه ما ضمن رعایت پوشش اسلامی، دیگران را نیز به این پوشش تشویق کنند و درجاهایی که میبینند جامعه اسلامی مورد توهین واقع میشود، وظیفه دارند با برخوردی محبتآمیز در قالب نهی از منکر انجام وظیفه کنند. آن دسته ازبانوانی هم که متأسفانه گرفتار نقشه شوم دشمنان شدهاند و در حال ترویج بیحجابی در کشور هستند، بدانند و آگاه باشند اولین گروهی که موردتعرض افرادهوس بازقرارگرفته ودچار آسیب ومشکل میشوند خود همین افراد هستند. به امید روزی که تمام بانوان ارزشمند کشورمان بدانند که آزادی یک زن مسلمان در پناه رعایت حجاب و عفاف اسلامی محقق میشود.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی